كتابك كتابك .

كتابك

مدرسه چه خوبه

مدرسه چه خوبه

مدرسه چه خوبه

كتاب «مدرسه چه خوبه» براي كودكاني كه نگران روز نخست مدرسه‌شان هستند، مناسب است. لولا درباره اين‌كه بايد به مدرسه برود يا نه مطمئن نيست. او فكر مي‌كند نيازي نيست بتواند تا بيشتر از ده بشمارد چون هيچ‌وقت بيشتر از ده‌تا شيريني نمي‌خورد.

به نظر او نيازي نيست بتواند به دوستانش نامه بنويسد چون مي‌تواند به آن‌ها زنگ بزند. برادر لولا، چارلي، از راه‌هاي مختلف سعي مي‌كند لولا را راضي كند تا به مدرسه برود مثلا يك‌بار به او مي‌گويد اگر نرود دوست نامريي‌اش در مدرسه تنها خواهد ماند. به‌اين‌ترتيب لولا راضي مي‌شود به مدرسه برود اما برادرش همچنان نگران اوست و هنگامي‌كه بعد از مدرسه به دنبال او مي‌رود، پيدايش نمي‌كند تا اينكه ناگهان لولا را با دوست جديد و مريي‌اش مي‌بيند كه در حال جست و خيزاند.

نويسنده كتاب «مدرسه چه خوبه» دليل‌هاي ترس لولا از رفتن به مدرسه را به‌خوبي بيان مي‌كند و به‌واسطه صحبت‌هاي چارلي به آن‌ها دلگرمي مي‌دهد. نقطه اوج اين دلگرمي‌ها آنجاست كه لولا با پيدا كردن يك دوست جديد و واقعي تمام ترس‌هايش را فراموش مي‌كند.
رابطه چارلي و لولا يك رابطه خواهر و برادري بسيار شيرين است. بردباري چارلي در برابر بهانه‌گيري‌هاي لولا دلپذير است زيرا نشان مي‌دهد به‌عنوان يك برادر بزرگ‌تر چگونه نگران خواهر كوچولويش است و حمايتش مي‌كند.

كتاب «مدرسه چه خوبه» از آغاز تا پايان پر از تصويرهاي رنگارنگ و آموزنده و جذاب براي كودكان است كه باعث مي‌شود مشتاقانه داستان را تا آخر دنبال كنند و هم‌زمان چيزهايي ياد بگيرند؛ مثلا انگشت‌هاي دست و پاي لولا كه روي آن‌ها از يك تا ده نوشته شده است و تعداد شيريني‌هايي كه در صفحه بعد از آن كشيده شد يا تصويري از ماژيك‌هاي رنگي كه در صفحه‌اي ديگر قرار دارد. كتاب «مدرسه چه خوبه» براي بلندخواني مناسب است.

درباره نويسنده و تصويرگر كتاب «مدرسه چه خوبه»:

لورن چايلد نويسنده و تصويرگر انگليسي، متولد سال ۱۹۶۵، برنده جايزه‌هاي بسياري شده است. او در تصويرسازي‌هايش از تركيب مواد، كلاژ، آبرنگ و ... استفاده مي‌كند. بيشتر شهرت چايلد به خاطر خلق كتاب‌هاي چارلي و لولا است كه براي نخستين بار در سال ۲۰۰۰ چاپ شد. چايلد به خاطر نخستين كتاب از اين مجموعه برنده مدال كيت گرين وي شد. در سال ۲۰۰۵ نخستين مجموعه تلويزيوني از انيميشن‌هاي چارلي و لولا توسط بي‌بي‎سي توليد شد. اين مجموعه برنده چهار جايزه بفتا (جايزه آكادمي فيلم بريتانيا) شده است. در ايران چندين جلد از مجموعه چارلي و لولا مانند «بگو سيب»، «ببخشيد اين كتاب مال من است»، «نه من برنده شدم»، دوست ندارم دندان لقم بيفتد» و «مسابقه سبز» منتشر شده است. «كي از كتاب بد گنده مي ترسد» و «مواظب گرگ هاي تو كتاب قصه باشيد» از ديگر كتاب‌هاي لورن چايلد است كه به فارسي ترجمه شده است.

كاربردها و فعاليت ها

پيش از بلندخواني:

چنان‌چه كتاب را براي گروهي از بچه‌ها مي‌خوانيد مي‌توانيد پرسش‌هاي زير را با آنان طرح كنيد:

  • چند سال‌شان است؟
  • آيا در آستانه رفتن به مدرسه هستند؟ آيا تاكنون مدرسه رفته‌اند؟
  • آيا خواهر و برادر كوچك‌تري دارند كه هنوز به مدرسه نرفته باشد؟
  • حدسشان درباره داستان كتاب چيست؟

درباره تصوير روي جلد كتاب، عنوان كتاب و نويسنده آن با كودكان صحبت كنيد. سپس توضيح كوتاهي درباره داستان كتاب و شخصيت‌هاي چارلي و لولا بدهيد از آن‌ها بپرسيد نگراني‌هاي لولا چه مي‌تواند باشد. به‌اين‌ترتيب از پاسخ‌هاي كودكان به اين سوال مي‌توان فهميد احساس آن‌ها نسبت به روز نخست مدرسه چيست.
درصورتي‌كه قبلا كتاب‌هاي ديگري از لورن چايلد براي آن‌ها خوانده‌ايد، به آن‌ها بگوييد تا با اين يادآوري ارتباط مناسبي با كتاب و شخصيت‌هاي آن برقرار كنند.

پس از بلندخواني:

از كودكان بپرسيد:

  • نظرشان درباره بهانه‌گيري‌هاي لولا و دلداري‌هايي كه چارلي به او مي‌دهد چيست؟
  • قبل از رفتن به مدرسه، چه چيزهايي باعث نگراني، خوشحالي و هيجان آن‌ها مي‌شود؟
  • خاطره‌اي از نخستين روزي كه به مدرسه رفتند، بگويند.
  • جامدادي روميزي خود را بسازيد:

يك كاردستي مناسب براي روزهاي آغاز سال تحصيلي:
وسايل لازم: قوطي كمپوت خالي، تعدادي چوب بستني، چسب، رنگ و مواد و وسايل تزييني دلخواه
قوطي حلبي و چوب‌هاي بستني را به‌خوبي بشوييد و براي چند روز بگذاريد كاملا خشك شوند. چوب‌ها را با رنگ‌هاي دلخواه خود رنگ‌آميزي كنيد و پس از خشك شدن رنگ، آن‌ها را دورتادور قوطي بچسبانيد. با استفاده از وسايل تزييني ديگري كه داريد، مي‌توانيد جامدادي خود را زيباتر كنيد.

شناسنامه كتاب:
ناشر
فني ايران, كتاب‌هاي نردبان
نويسنده
  Lauren Child,   لورن چايلد
برگردان
  • فراز پندار
تصويرگر
  •   Lauren Child
  •   لورن چايلد
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: شهريور ۹۷
پديدآورندگان
  •   فراز پندار
  •   لورن چايلد
سال نشر
  ۱۳۹۶
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • كودك و روز نخست مدرسه
  • كودك و ترس از مدرسه رفتن
  • روابط بين خواهر و برادر
  • كودك و مدرسه گريزي
  • كودك و رشد مهارت‌هاي اجتماعي
  • لورن چايلد
  • فراز پندار
  • مدرسه چه خوبه
  • شمردن از يك تا ده
  • كودك و مهارت‌هاي زندگي
  • بهار مشفق

كتاب مدرسه چه خوبه


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك 3 ساله، معرفي كتاب كودك 4 ساله، معرفي كتاب كودك 5 ساله، معرفي كتاب كودك 6 ساله، معرفي كتاب كودك 7 ساله، معرفي كتاب كودك 8 ساله، معرفي كتاب كودك 9 ساله، معرفي كتاب كودك و نوجوان، كتاب هاي تصويري كودك و نوجوان، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۶:۰۰ توسط:سايت كتابك موضوع:

چشم هاي ليندا

چشم هاي ليندا

چشم هاي ليندا

كتاب «چشم‌هاي ليندا» داستان پسركي به نام جواكين است كه اعتماد به نفس از دست رفته‌اش را از طريق عشق به يك كره اسب بازمي‌يابد.

جواكين پسري هشت‌ساله است كه بر اثر يك بيماري ناشناخته نابينا مي‌شود. جواكينِ نابينا غمگين و افسرده است، از خانه بيرون نمي‌رود و تنها سرگرمي‌اش گوش‌دادن به قصه‌هاي مادربزرگ است؛ تا اين‌كه پدرش مادياني مي‌خرد و از آن به بعد زندگي جواكين دگرگون مي‌شود. ماديان باردار است و پدر جواكين كره اسب‌اش را به جواكين هديه مي‌دهد. جواكين نام كره اسب را ليندا مي‌گذارد و از آن پس همه وقتِ جواكين در آغل و چمنزار و در كنار ليندا مي‌گذرد. اين ارتباط موجب مي‌شود كه جواكين ياد بگيرد براي برقراري ارتباط با جهان پيرامون نيازي به داشتن چشم نيست. دنيا را مي‌توان از راه بوييدن و لمس‌كردن نيز شناخت و جواكين ليندا را اين‌گونه شناخت. او با وجود ليندا به دنياي افسون و رويا پناه ‌آورد و از اين طريق دنياي تاريك خود را رنگين مي‌كرد.

به مرور زمان، ليندا كم‌كم اسب سركشي مي‌شود و فقط جواكين مي‌تواند از او سواري بگيرد. رابطه اين دو به‌قدري عميق و پيچيده مي‌شود كه گويي ليندا چشم‌هاي جواكين مي‌شود و او را به اين طرف و آن طرف مي‌برد؛ تا اين‌كه جواكين براي عمل جراحي به بيمارستان مي‌رود و وقتي به خانه بازمي‌گردد ليندا در اثر يك تراژدي از بين مي‌رود. در پايان، جواكين بينايي خود را دوباره باز مي‌يابد و با دنياي سحرآميز و پر از افسون گذشته خود خداحافظي مي‌كند.

گريفيتس كتاب «چشم‌هاي ليندا» را براساس يك رويداد واقعي نوشته و در طول داستان رابطه عاطفي بين پسر داستان و اسبش را به زيبايي توصيف كرده است. پرداختن به احساسات و عواطف اسب داستان، ليندا، را مي‌توان از ويژگي‌هاي بارز اين داستان به شمار آورد.

درباره‌ نويسنده‌‌ كتاب «چشم‌هاي ليندا»

هلن گريفيتس، نويسنده انگليسي ـ اسپانيايي، در سال ۱۹۳۹ در لندن به دنيا آمد. او تجربه نوشتن را از نوجواني آغاز كرد، هرچند خودش آثار دوره نوجواني‌اش را خام مي‌داند. بيش‌تر آثار گريفيتس درباره حيوانات است. او در اين آثار معمولا به توصيف خشونت جوامع انساني در رابطه با حيوانات مي‌پردازد. برخي منتقدان آثار او را غم‌انگيز و حتي تيره توصيف كرده‌اند، در حالي‌كه گريفيتس خود مي‌گويد قصد داشته است دنياي حيوانات را بيرون از فضاي احساساتي و رمانتيكي كه در اغلب داستان‌ها مي‌بينيم تصوير كند.

درباره‌ مترجم‌‌ كتاب «چشم‌هاي ليندا»

مجيد عميق، مترجم كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان، در مهر ۱۳۳۴ در تبريز به دنيا آمد. او در رشته ادبيات و زبان انگليسي تحصيل كرد و در سال ۱۳۶۰به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان پيوست. «جغد و داركوب» نوشته برايان ويلد اسميت نخستين كتابي است كه عميق ترجمه كرده است. او اين كتاب را در سال ۱۳۶۴ منتشر كرد. فعاليت حرفه‌اي مجيد عميق بيشتر در شاخه كتاب‌هاي علمي براي كودكان نوجوانان بوده است.

گزيده‌هايي از كتاب
  • ليندا در اصطبل مزرعه جوزه تنها بود. دو روز از تنهايي‌اش مي‌گذشت. جواكين رفته بود. پيش از خداحافظي با ليندا، بارها و بارها با غم و اندوه به سروگردن حيوان دست كشيده بود. ليندا هم با بي‌قراري سرش را شانه جواكين ماليده بود، اما پسرك با مهرباني و چهره‌اي خندان با ليندا حرف زده و حيوان آرام گرفته بود.
  • پزشكان قول داده بودند كه بينايي‌اش را بازمي‌يابد و او را به داشتن دوباره چيزي اميدوار مي‌كردند كه ياد گرفته بود بدون آن هم زندگي كند.
  • كره‌اسبي قرار بود براي اين‌كه مي‌خواست آزاد باشد و آزاد زندگي كند، نابود شود.
شناسنامه كتاب:
ناشر
محراب قلم, كتاب‌هاي مهتاب
نويسنده
  Helen Griffiths,   هلن گريفيتس
ويراستار
  •   پژمان واسعي
برگردان
  • مجيد عقيق
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: شهريور ۹۷
پديدآورندگان
  •   هلن گريفيتس
  •   مجيد عقيق
  •   پژمان واسعي
سال نشر
  چاپ اول, ۱۳۹۵
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • رمان نوجوان
  • كتاب درباره نوجوانان با نيازهاي ويژه (نابينايان)
  • نوجوانان و اعتماد به نفس
  • عشق به حيوانات
  • هلن گريفيتس
  • چشم‌هاي ليندا
  • ويكتوريا فتاحي

كتاب چشم هاي ليندا


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك و نوجوان، معرفي كتاب كودك 13 ساله، معرفي كتاب كودك 14 ساله، معرفي كتاب كودك 15 ساله، كتاب هاي ادبيات داستاني براي كودكان، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۵:۵۷ توسط:سايت كتابك موضوع:

دشمن

دشمن

دشمن

كتاب «دشمن» در فضايي انتزاعي آغاز مي‌شود؛ در جهاني سفيد و تُهي، با دو گودال، سربازهايي تنها و پناه گرفته در آن‌ها و جمله‌اي تكان‌دهنده «جنگ ادامه دارد...».

نويسنده با اين جمله، همان ابتداي كتاب آب پاكي را مي‌ريزد روي دست‌تان و اين واقعيت تلخ را يادتان مي‌آورد كه جنگ از آن‌چه فكر مي‌كنيد به شما نزديك‌تر است و بي‌رحمانه ميانه نزاعي طولاني رهايتان مي‌كند. بي‌مقدمه پرت مي‌شويد در جهاني كه انتظارش را نداشتيد. صفحه به صفحه پيش مي‌رويد و تصوير به تصوير، جنگ اين دو سرباز را تماشا مي‌كنيد: گلوله‌ها از يك گودال به ديگري پرتاب مي‌شوند و هر دو سرباز تشنه‌ اين هستند كه ديگري را از پا در بياورد.
در طول داستان گفت‌وگوهاي دروني يكي از سربازها پيوسته با صداي بلند به گوش مي‌رسد:
«از تنهايي كه بگذريم، از هر نظر كه بگويي با هم فرق داريم. او يك هيولاست، يك غول بي‌شاخ و دُم. رحم و مروت سرش نمي‌شود. زن و بچه‌ها را مي‌كشد. بي‌خود و بي‌جهت آدم مي‌كشد. اين جنگ تقصير اوست. من اين چيزها را خوب مي‌فهمم، چون احمق نيستم. تمام اين حرف‌ها را در دفترچه‌ راهنما خوانده‌ام.»
هر چه بيشتر در داستان پيش مي‌رويد، شباهت بيشتري بين دو سرباز پيدا مي‌كنيد. چيزي غير از اين انتظار مي‌رفت؟ مگر نه اين كه هر دو انسان‌اند، با دغدغه‌ها و آرزوهاي مشترك، وضعيتي كه گرفتارش شده‌اند و ...

در بخشي از كتاب «دشمن» مي‌خوانيم:
«من انسانم. اين دفترچه راهنما پر از دروغ است. جنگ را من شروع نكرده‌ام‌! من هرگز حيوانات را نمي‌كشم، درخت‌ها را آتش نمي‌زنم...»
خواندن اين كلمات فرصتي‌ست تا خواننده با چراغ‌قوه‌اي كوچك، نيمه‌ي تاريك و روشن خود را بازيابي كند و با كشف نقاط و دغدغه‌هاي مشترك بين دو دشمن، به شناختي از ذاتِ خود برسد و وقتي در برابر «جنگ را من شروع نكرده‌ام!» قرار مي‌گيرد، براي لحظه‌اي بي‌دفاع شود و از خودش بپرسد: «پس چه كسي جنگ را شروع مي‌كند؟»

كتاب «دشمن» اثر «ديويد كالي» با تصويرسازي‌هاي نوگرايانه‌ «سرژ بلاك» داستان دو سربازي‌ست كه گرفتار جنگ شده‌اند و تصور هر كدام از يكديگر، غولي بي‌شاخ و دم است و عجيب‌تر اين كه هر دو در انتظاري جان‌‌سوز به سر مي‌برند تا ديگري، سرانجام، به جنگ خاتمه دهد.
«هر بار كه باران مي‌بارد،
با خودم مي‌گويم بايد اين جنگ را تمام كنيم.
نمي‌دانم چطور.
اين را فرماندهان جنگ مي‌دانند.
اما آن‌ها چيزي به من نمي‌گويند.»

درباره نويسنده و تصويرگر كتاب «دشمن»

«ديويد كالي» را به‌عنوان يكي از نوآورترين و موفق‌ترين نويسندگان اروپايي در زمينه‌ كتاب‌هاي تصويري براي كودكان و بزرگسالان مي‌شناسند و «سِرژ بلاك» تصويرگر بلندآوازه و برنده‌ مدال طلاي تصويرگران آمريكاست. كتاب «دشمن» دومين كار مشترك كالي و بلاك است و براي خوانندگان بالاي ۱۰ سال پيشنهاد مي‌شود. كتاب‌هاي «مشق شبم را ننوشتم چون ...»، «به مدرسه دير رسيدم چون...» و «ماجراي باورنكردني تابستان من» از ديگر كتاب‌هاي «ديويد كالي» است كه در ايران هم منتشر شده است.

جوايز كتاب «دشمن»

۱. جايزه‌ برنار وِرسل، بروكسل، بلژيك، ۲۰۰۹
۲. كتاب برگزيده‌ كودك و نوجوان از شوراي ملي مطالعات اجتماعي، آمريكا، ۲۰۱۰
۳. جايزه‌ ادبي پِلسي رابينسون، فرانسه، ۲۰۱۱


قصه از يك بيابان شروع مي‌شود با دو گودال. گودال‌هايي با دو سرباز و سربازهايي با هم «دشمن». دشمن آنجاست اما «اصلا نمي‌شود او را ديد.»
دو سرباز در دو گودال دقيقا شبيه هم به يكديگر تيراندازي مي‌كنند دو دشمن هميشه منتظر تا آن يكي شروع كند به «جنگـ» به تيراندازي، به شليك، به آتش روشن كردن براي غذا پختن و… دو سرباز تنها دو سرباز گرسنه .
اين جنگ «تقصير» كيست؟ در «دفترچه راهنماي جنگ» نوشته تقصير طرف مقابل است كه بي‌خود و بي‌جهت زن‌ها و بچه‌ها را مي‌كشد.
هر سرباز يك تفنگ و يك دفترچه راهنما سرخ رنگ دارد.

قوانين جنگ در دفترچه راهنما:

۱- قبل از اينكه دشمن تو را بكشد او را بكش!
۲- دشمن خشن و بي رحم است.
۳- اگر ما را بكشد خانواده‌مان را هم خواهد كشت.
۴- سگ و گربه و حيوانات ما را هم خواهد كشت.
۵- درخت‌ها را خواهد سوزاند.
۶- چاه‌ها را مسموم خواهد كرد.
۷- دشمن «انسان» نيست.

سربازها «شك» مي‌كنند نكند جنگ تمام شده و فقط اين دو نفر مانده‌اند؟ برنده جنگ كيست؟
نكند فراموش‌مان كرده‌اند؟
كاش دشمن هم شب‌ها به ستاره‌ها نگاه كند تا همه چيز دستگيرش شود!
و اي كاش جنگ تمام شود. اما چطوري؟ فرماندهان مي‌داند و كاري نمي‌كنند!
سربازها دست به كار مي‌شوند و با تكنيك شماره سه كتاب تلاش مي‌كنند جنگ را خاتمه دهند.
براي ما متولدان بيابان‌هاي خاورميانه خط به خط اين كتاب ادراك كودكانه‌مان از جنگ است.
#مفاهيم_شاخص
سرباز (ابزار)
گودال(تنگنا)
جنگ/صلح
دستور/اطاعت
دشمن/ خانواده
دشمن/ هيولا/ غير انسان
تنهايي
خستگي
شباهت/ تفاوت
راه حل
استتار و پنهان شدن
#تكنيكهاي_كاربردي
مرور
منبع جويي
مشاهده تجربي
جايگزيني
يافتن شقوق ديگر
حل مساله
خوداتكايي
تحليل و ارزيابي
كنشگري فعال

كتاب دشمن از تحليلي ترين كتاب‌هاي صلح طلبانه‌اي است كه مي‌تواند پلشتي‌هاي جنگ را به چالش بكشد. از صفر تا صد سال مخاطب اين كتاب هستند نوشتار و ترجمه و تصويرپردازي كتاب درخشان است وقتي سرباز به گودال دشمن مي‌رود و عكس‌هاي خانواده او را مي‌بيند و با خود مي‌گويد او هم كه خانواده دارد پس چطور زن و بچه ما را مي‌كشد. ياد سوال تاريخي سرباز در فيلم نجات سرباز ياران افتادم: «اگر خدا با ماست پس كي با اونهاست كه اينطور دارن ما را تكه پاره مي‌كنند؟ …»
استيصال، درماندگي و شباهت‌يابي‌هاي بي‌پايان ِ بدون مرز انساني تنها اهرمي است كه مي‌تواند تكليف انسان را با جنگ روشن كند.
امتياز من ۵ ستاره زرين است.

شناسنامه كتاب:
ناشر
چشمه
نويسنده
  Davide Calì,   ديويد كالي
برگردان
  • رضي هيرمندي
تصويرگر
  •   Serge Bloch
  •   سرژ بلوك
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: شهريور ۹۷
پديدآورندگان
  •   ديويد كالي
  •   رضي هيرمندي
  •   سرژ بلوك
سال نشر
  ۱۳۹۷
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • دشمن
  • فريبا ديندار
  • كودكان و مفهوم انسان
  • ديويد كالي
  • كودكان و جنگ
  • كودكان و صلح
  • سرژ بلاك
  • نويسندگان ايتاليايي ادبيات كودكان

كتاب دشمن


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك 10 ساله، معرفي كتاب كودك 11 ساله، معرفي كتاب كودك 12 ساله، معرفي كتاب كودك و نوجوان، كتاب هاي تصويري كودك و نوجوان، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۷:۳۹ توسط:سايت كتابك موضوع:

خرسي كه چپق مي‌كشيد

خرسي كه چپق مي‌كشيد

خرسي كه چپق مي‌كشيد

كتاب «خرسي كه چپق مي‌كشيد»، يك فانتزي شيرين و جذاب با ماجراهايي هيجان‌انگيز است. سيد جواد راهنما چنان خوب از پس پرداخت داستانش برآمده كه امكان ندارد باورتان نشود باباي مم‌رضا خرس شده!

باباي مم‌رضا خرس شده. خرسي كه هنوز چپق مي‌كشد. همان چپق باباي مم‌رضا را. و حالا كسي كه بايد بابا را نجات بدهد همين مم‌رضاست. همين مم‌رضاي كه از چاي‌آبليمو خوردن بابايش خسته شده بود. از لم‌دادن او كنار بخاري و مدام چپق كشيدنش خسته شده بود. از داستان تكراري شكار خرسش خسته شده بود. از هميشه و هميشه شلغم خوردن خسته شده. اما با همه‌ اين‌ها او بابايش را دوست دارد. دلش برايش تنگ شده و تلاشي نفس‌گير را آغاز مي‌كند تا بابايش را پيدا كند و او را به شكل اولش برگرداند. اين وسط بقيه انگار خوشحال‌اند. خوشحال از اينكه باباي مم‌رضا خرس شده. از مامانش گرفته كه از چمچمه چيدن از كوه و فروختنش راحت شده تا كريم‌خسته كه معلوم نيست چرا اين‌قدر خوشحال است. شايد چون با همكاري مامانِ مم‌رضا از نمايش دادن خرسي كه چپق مي‌كشد پول خوبي به جيب مي‌زند. مامان حالا نه تنها كمتر غر مي‌زند بلكه گاهي توي خانه راه مي‌رود و براي خودش بشكن مي‌زند و پول‌هايش را مي‌شمارد. تنها كسي كه اين وسط كمك مم‌رضاست، رعناست. دختر همسايه. گيرم كه اولش به زور مم‌رضا و با ناباوري به او كمك مي‌كرده اما حالا از جان و دل كمكش مي‌كند. كمك او و باباي خرس شده‌اش.

از ويژگي‌هاي درخشان كتاب «خرسي كه چپق مي‌كشيد» زبان موجز و استفاده كه كلمات و تشبيهات و استعاره‌هاي به جاست. همچنين نويسنده كوشيده تا با خلق فضايي آشنا و بومي مخاطب را درگير داستان كند. در لايه‌هاي زيرين داستان چيزي تلخ و گزنده هست. فقر و اهميت آن. اينكه چه تاثيري روي آدم‌ها مي‌گذارد. اين كه فقر و وسوسه‌ پول مي‌تواند آدم‌ها را وادارد با كساني كه زماني آدم‌هاي مهم زندگي‌شان بودند طور ديگري رفتار كنند. شخصيت‌هاي چندلايه و چندبعدي داستان به خواننده اين امكان را مي‌دهد تا بتواند با آن‌ها همراه شود، همذات‌پنداري كند. اشتباهات‌شان را ببيند، از دست‌شان عصباني شود اما در نهايت دريابد كه اين خود زندگي‌ست با همه‌ي طيف‌هاي رنگي‌اش.
شخصيت اصلي داستان بيشتر از همه ما را با خودش همراه مي‌كند. گاهي كرخت و بي‌حال است. گاهي غمگين و گاهي چنان پرشور كه خواننده را به وجد مي‌آورد. اما يك چيز در او كمرنگ نمي‌شود. عشق به پدرش و تلاش و جستجو براي نجات او. پدري كه حالا انگار جز مم‌رضا اميدي ندارد.

كتاب «خرسي كه چپق مي كشيد» يكي از دو برنده سي‌وپنجمين دوره‌ جايزه‌ كتاب سال است.

درباره نويسنده و تصويرگر كتاب «خرسي كه چپق مي‌كشيد»

سيد جواد راهنما نويسنده‌ جوانِ كتاب «خرسي كه چپق مي‌كشيد» سال‌هاست كه براي بچه‌ها كتاب مي‌نويسند. ويژگي برجسته‌ كارهاي او زبان طنزآميز، خلق موقعيت‌هاي داستاني جذاب، خلق شخصيت‌هاي چندبعدي، و فانتزي‌هاي به شدت باورپذير و محكم است.
اولين كتابش براي بچه‌ها «اينجا جنگل» نام دارد. بعضي از آثار ديگر او عبارتند از: «روز گمشده‌ها»، «ممش‌جان من را نخور»، «تولد يك نقاشي»، «يك‌مشت نمك»، «وردهايي كه دزد مي‌گيرند»، «گورخر كوچه‌ي بن‌بست»، «باباي من، مرد كوچك و سرسره‌ي بامزه»، «موش‌هاي من و بابام»، «الاغ فرغون‌سوار». سيد جواد راهنما در سال ۱۳۸۸ براي داستان گوش‌گلدوني برنده‌ جايزه‌ گام اول شد.

كتاب همچنين تصاوير درخشاني دارد. تصويرگر كتاب، طاهره زحمتكش تصاويري با جزيياتي فوق‌العاده و داستاني خلق كرده. فاطمه زحمتكش معلم نقاشي و تصويرگر كتاب‌هاي كودكان است.

گزيده‌هايي از كتاب

كريم‌خسته يك آدم است كه قبل‌ترها كه شهر ما هنوز شهر نشده بود، به گاوها آمپول مي‌زد تا سرما نخورند. اما همه‌ گاوها سرما خوردند و آن‌قدر آب از چشم و دماغ‌شان آمد كه مُردند. اما بعد از اينكه اينجا شهر شد و همه‌ گاوها مردند، كريم‌خسته تصميم گرفت شغلش را عوض كند. براي همين آمپول نجات‌بخشش را كنار گذاشت. بعد از توي كوچه يك سوراخ بزرگ روي ديوار خانه‌اش در آورد و يك پنجره‌ آهني زنگ‌زده توي ديوار كار گذاشت. چون سوراخ را كج كنده بود، پنجره آهني هم كج شده بود...

شناسنامه كتاب:
ناشر
هوپا
نويسنده
  جواد راهنما
تصويرگر
  •   طاهره زحمتكش
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: شهريور ۹۷
پديدآورندگان
  •   طاهره زحمتكش
  •   جواد رهنما
سال نشر
  چاپ اول, ۱۳۹۵
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • كودكان و فقر
  • رابطه كودكان و پدران
  • فاطمه زحمتكش
  • جواد رهنما
  • اعظم مهدوي
  • جايزه‌ كتاب سال

كتاب خرسي كه چپق مي‌كشيد


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك 10 ساله، معرفي كتاب كودك 11 ساله، معرفي كتاب كودك 12 ساله، معرفي كتاب كودك و نوجوان، كتاب هاي ادبيات داستاني براي كودكان، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۵:۳۱ توسط:سايت كتابك موضوع:

پسران آفتاب

پسران آفتاب

پسران آفتاب

كتاب «پسران آفتاب» زندگي ساحل نشينان خليج پُزم در نزديك شهر چابهار در جنوب شرقي ايران را روايت مي‌كند. تيمور در تمام دنيا فقط پدربزرگي دارد. پدر و مادرش سال‌ها پيش در پي خشكسالي به بندر گوادر پاكستان رفتند و تيمور را، كه سخت مريض بود، دست پدربزرگ سپردند. پدربزرگ حاضر نمي‌شود آن جا را ترك كند. او بدون دوستان ماهي‌گيرش مي‌ميرد. از پدرو مادر تيمور هيچ خبري نيست. تيمور نمي‌داند آن ها زنده‌اند يا مُرده.

تيمور و پدربزرگش در خانه‌اي حصيري (كَپَر) زندگي مي‌كنند. تيمور به مدرسه مي‌رود و پدربزرگ دورتر از موج‌شكن در قايق كهنه مي‌نشيند و قلاب ماهي‌گيري‌اش را درياي سبز و و بي‌موج به جست و جوي ماهي مي‌اندازد. دريا بوي شير مي‌دهد و بوي جلبك و ستاره‌هاي دريايي، تيمور رو به دريا ايستاده. رموك كره الاغ تيمور است كه پدربزرگش به او هديه داده. لاغر است، اما قبراق است مثل اسب. در خليج پُزم لنگه ندارد. تيمور به مسابقه ارابه‌راني شيلات فكر مي‌كنند. اگر رموك زودتر از بقيه گاري‌ها به خط پايان برسد و جايزه اول مسابقه، يك تور مخصوص صيد شاه ميگو، را ببرد، ديگر پدربزرگ مجبور نيست با قلاب ماهي‌گيري كند.

يك روز، تيمور پدربزرگ را در حالي در قايق پيدا مي‌كند كه با چشم‌هاي نيمه باز و پلك‌هاي لرزان سرش را روي لبه قايق گذاشته و قلاب ماهي‌گيري‌اش روي آب رها شده است. پدربزرگ در بهداري بندرگاه بستري مي‌شود و تيمور نمي‌داند چه كند؟ نمي‌داند هزينه درمان پدربزرگ را چگونه تامين كند؟

شما با خواندن كتاب «پسران آفتاب» با تيمور، كودكي كَپرنشين، آشنا مي‌شويد كه زندگي‌اي سخت همراه با محروميت‌هاي بسيار دارد. با منطقه‌اي از ايران آشنا مي‌شويد كه شيوه زندگي مردمان در آن جا با زندگي شما بسيار متفاوت است. با خواندن اين كتاب، دوستي و از خودگذشتگي را تجربه مي‌كنيد. رو در رو شدن با مشكلاتي را تجربه مي‌كنيد كه كودكان كار، يعني كودكاني كه مجبورند براي گذران زندگي‌شان كار كنند. كودكي آن‌ها در فقر و نداري گم مي‌شود و براي نجات زندگي چون بزرگ‌سالان تلاش طاقت‌فرسايي مي‌كنند. كتاب «پسران آفتاب» براي كودكان سال‌هاي پنجم و ششم دبستاني مناسب است.


كتاب «پسران آفتاب» درباره ي پسر نوجواني است به نام تيمور كه همراه پدربزرگش در كلبه‌اي چوبي در چابهار (بندري در جنوب بلوچستان) زندگي مي‌كند. تيمور دلبسته كره الاغش به نام رموك است. كره الاغي كه گاري تيمور را يدك مي‌كشد و هزينه زندگي او و پدربزرگ را فراهم مي‌كند. به دنبال دريازدگي و بيماري پدربزرگ، تيمور ناچار در صدد فروش رموك به دوستش سليم بر مي‌آيد، به اين شرط كه سليم اجازه دهد تيمور همراه رموك و گاري‌اش در مسابقه خرگاري شيلات شركت كند و جايزه‌اش را ميان خود تقسيم كنند. روز مسابقه، تيمور موفق مي‌شود دوشادوش خرگاري گرگيج، به خط پايان مسابقه نزديك شود، ولي با سرنگون شدن خرگاري گرگيج، تيمور از آرزوي برنده شدن دست مي‌كشد و به كمك گرگيج زخمي مي‌شتابد.

فرداي آن روز وقتي تيمور از خواب بيدار مي‌شود، با نمايندگان شيلات رو به رو مي‌شود كه به پاس از خودگذشتگي‌اش، جايزه‌اي را برايش در نظر گرفته‌اند. سليم نيز حاضر شده او را در استفاده از رموك و خرگاري‌اش شريك كند.

تصويرهاي دورنگ و واقعگراي كتاب «پسران آفتاب»، كودك و نوجوان خواننده را با ويژگي‌هاي بومي چابهار آشنا مي‌كند.

درباره نويسنده كتاب «پسران آفتاب»

جمال الدين اكرمي (متولد ۱۳۳۶) دانش آموخته رشته نقشه برداري و زبان فرانسه، نخستين كتابش را در سال ۱۳۶۸ منتشر كرده است. «پسران آفتاب»، «آناهيد ملكه ي سايه ها»، «روباه دم بريده»، «آرزوهاي گمشده مرد كلاه دودي»، «خانم آقاي كلاه دودي»، «غريبه و دريا» از آثار اوست.

شناسنامه كتاب:
ناشر
به نشر
نويسنده
  جمال الدين اكرمي
خانواده
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي ۱۳ سال به بالا
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: شهريور ۹۷
پديدآورندگان
  •   جمال الدين اكرمي
  •   امير نساجي
سال نشر
  چاپ دوم, ۱۳۹۶
راهنماي كتاب:
نگارنده معرفي كتاب:
پژوهشنامه ادبيات كودك و نوجوان, گروه كتابشناسي كتابك
كليدواژه:
  • كودكان كار
  • كتاب پسران آفتاب
  • جمال الدين اكرمي
  • كودكان و از خودگذشتگي

كتاب پسران آفتاب


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك و نوجوان، معرفي كتاب كودك 13 ساله، معرفي كتاب كودك 14 ساله، معرفي كتاب كودك 15 ساله، كتاب هاي ادبيات داستاني براي كودكان، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۰:۲۲ توسط:سايت كتابك موضوع:

هندوانه و تمساح

هندوانه و تمساح

هندوانه و تمساح

كتاب «هندوانه و تمساح» كتابي است براي خنديدن و يادگرفتن. تمساح اين داستان يك عشق بزرگ دارد كه هندوانه است و يك ترس بزرگ دارد كه قورت‌دادن هسته هندوانه است.

اين تمساح هميشه عاشق هندوانه بوده و هست. براي صبحانه، ناهار، شام و حتي دسر هم دوست دارد هندوانه بخورد؛ اما هنگامي‌كه ناگهان يك هسته هندوانه قورت مي‌دهد، وحشت مي‌كند كه نكند اين هسته در شكمش رشد كند، نكند رنگش عوض شود، تمساح دلش نمي‌خواهد تبديل به هندوانه توي سالاد ميوه بشود.
تمساح بالاخره به شكلي هسته را از بدنش خارج مي‌كند. او با خودش قرار مي‌گذارد كه ديگر هندوانه نخورد البته به‌جز يك برش كوچولو! وقتي دوباره هندوانه مي‌خورد به نظر مي‌رسد باز هم اتفاق‌هايي برايش مي‌افتد.

تصويرهاي كتاب «هندوانه و تمساح» ساده، زيبا، خوش‌رنگ و درشت كشيده شده‌اند. اين تصويرها به‌گونه‌اي طراحي‌شده‌اند كه احساس‌هاي مختلف تمساح را به‌روشني منتقل مي‌كند و گاهي لحظه‌هاي بامزه‌اي خلق مي‌كند تا كودك به‌راحتي اتفاق‌هاي داستان را درك و با آن ارتباط برقرار كند.
متن كتاب تصويري «هندوانه و تمساح» ساده و روان است و براي بلندخواني با كودكان خردسال مناسب است.

درباره نويسنده و تصويرگر كتاب «هندوانه و تمساح»:

گرگ پيزولي، نويسنده و تصويرگر كتاب «هندوانه و تمساح» و برنده جايزه تيودور سيوس گيزل در سال ۲۰۱۴ است. او مدرك تصويرگري‌اش را در سال ۲۰۰۹ از دانشگاه هنر فيلادلفيا دريافت كرد و اكنون در همين دانشگاه مشغول تدريس است.

 

كاربردها و فعاليت ها

۱-هنگامي‌كه تمساح هسته هندوانه را قورت مي‌دهد و حضور آن را در شكمش حس مي‌كند، خيلي عصبي و نگران مي‌شود. اين قسمت داستان مي‌تواند موضوع جالب و بامزه‌اي باشد براي گفت‌وگو بين كودكان؛ مثلا به آن‌ها بگوييد:

  • اگر واقعا امكان داست كه هسته هندوانه در شكم تمساح رشد كند، چه اتفاقي مي‌افتاد و تمساح چه شكلي مي‌شد؟
  • اگر مي‌توانيد در پايان گفت و گو از كودكان بخواهيد كه تصويري از اين اتفاق بامزه بكشيد.

۲-در جلسه بلندخواني كتاب «هندوانه و تمساح»، يك هندوانه واقعي ببريد و به همه يك برش هندوانه بدهيد.

  • از كودكان بخواهيد هنگام خوردن هسته‌هاي آن را بشمارند.
  • درباره روش كشت هندوانه و اين‌كه چگونه رشد مي‌كند به كودكان توضيح دهيد.
  • درباره شب يلدا و هندوانه شب يلدا برايشان صحبت كنيد و از آن‌ها بخواهيد خاطره‌هايشان را در اين باره تعريف كنند.

۳-يك فعاليت رياضي براي كتاب «هندوانه و تمساح»:
وسايل موردنياز: قيچي، كاغذ يا مقواي رنگي (قرمز يا صورتي، سبز و مشكي)، ماژيك. اگر كاغذ رنگي در دسترس نبود، كاغذ سفيد را ببريد و رنگ كنيد.

  • كاغذ قرمز و سبز را به شكل قاچ هندوانه ببريد و مربع‌هاي كوچك براي هسته آن درست كنيد:
  • آموزش اعداد از يك تا ده: ده قاچ هندوانه درست كنيد. كنار هر كدام عددها را بنويسيد و از كودكان بخواهيد با توجه به عددي كه مي‌بينند روي هندوانه هسته بگذارند.

حال با كودكان تمرين شمارش و جمع و تفريق كنيد؛ مثلا:

  • سه هسته بگذار روي هندوانه، حالا چهار تاي ديگه هم بگذار. روي هم چندتا هسته داري؟
  • دو تا از هسته‌ها را بردار. الان چندتا هسته داري؟
  • چندتا هسته بگذار روي هندوانه. حالا همه را بشمار و بلند بگو.

۴-در صفحه آخر كتاب، تصويري از تمساح و پوست هندوانه هست اما هيچ نوشته‌اي ندارد. از كودكان بپرسيد اگر به‌جاي نويسنده بودند چه مي‌نوشتند، از آن‌ها بخواهيد به‌نوعي داستان كتاب «هندوانه و تمساح» را ادامه بدهند. سپس از هر كودك بخواهيد داستانش را براي بقيه بخواند.

شناسنامه كتاب:
ناشر
پرتقال
نويسنده
  Greg Pizzoli,   گرِگ پيزولي
برگردان
  • شيدا رنجبر
تصويرگر
  •   Greg Pizzoli
  •   گرِگ پيزولي
پديدآورندگان
  •   شيدا رنجبر
  •   گرِگ پيزولي
سال نشر
  ۱۳۹۶
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • كتاب برنده جايزه تيودور سيوس گيزل
  • گرِگ پيزولي
  • شيدا رنجبر
  • داستان فانتزي براي كودكان
  • داستان تخيلي براي كودكان
  • داستان طنز براي كودكان
  • هندوانه و تمساح

كتاب هندوانه و تمساح


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك 3 ساله، معرفي كتاب كودك 4 ساله، معرفي كتاب كودك 5 ساله، معرفي كتاب كودك 6 ساله، معرفي كتاب كودك 7 ساله، معرفي كتاب كودك 8 ساله، معرفي كتاب كودك 9 ساله، كتاب هاي تصويري كودك و نوجوان، معرفي كتاب كودك و نوجوان، كتاب هاي آسان خوان براي كودكان، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۰:۵۴ توسط:سايت كتابك موضوع:

الا در مدرسه

كتاب كودك و نوجوان: الا در مدرسه

الا در مدرسه

كتاب «الا در مدرسه» كتابي است از نويسنده فنلاندي، تيموپارولا، نويسنده‌اي كه به خاطر نوشتن همين كتاب در فنلاند و سپس در بعضي كشورهاي ديگر شهرت يافت. اين مجموعه داستان يكي از پرطرفدارترين نوشته‌هاي سال‌هاي اخير در فنلاند است. در بسياري از مدارس اين كشور، كتاب‌هاي الا خوانده مي‌شوند. هر كدام از ماجراهاي الا چند فصل دارد و در كتاب «الا در مدرسه» سه ماجرا از ماجراي الا آورده شده‌اند.

او دختر بچه‌اي شش ساله است كه با گروهي از دوستانش در يك مدرسه درس مي‌خواند، الا تعريف‌كننده ماجراهاي مدرسه است اما خودش نقش اصلي را در داستان ندارد. در هر كدام از داستان‌ها همه بچه‌ها و معلم كلاس مشاركت دارند و الا، انگار خاطرات مدرسه را بازگو مي‌كند و نقشي به اندازه بقيه بچه‌ها دارد.

در همه داستان‌هاي كتاب «الا در مدرسه»، بچه‌ها با همكاري هم كارها را پيش مي‌برند و با اين كه اين همكاري‌ها بيش‌تر اوقات به اتفاقات خنده‌دار ختم مي‌شود، در نهايت، كارها تا حدودي خوب پيش مي‌رود. در واقع، نويسنده نمي‌خواهد نشان دهد همكاري بچه‌ها با هم به انجام دادن بهتر كارها ختم مي‌شود، مي‌خواهد به بچه‌ها نشان دهد همكاري و هم‌دلي جمعي چه قدر مي‌تواند لذت‌بخش، اخلاقي و انسجام‌بخش باشد. نتيجه كارها مهم نيست، حس انساني روابط جمعي مهم است كه نويسنده كوشيده است آن را بچه‌ها نشان دهد.

 

شناسنامه كتاب:
ناشر
شهر قلم
نويسنده
  Parvela Timo,   تيمو پارولا
آموزگاران و مربيان
  • كتاب هاي مناسب آموزگاران و مربيان
  • كتاب هاي مناسب معلمين دبستان
برگردان
  • آذرميدخت آذرشهاب
خانواده
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي خانواده
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي ۷ - ۹ سال
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: مهر ۹۷
پديدآورندگان
  •   تيمو پارولا
  •   زابينه ويل‌هارم
  •   آذرميدخت آذرشهاب
سال نشر
  ۱۳۹۲
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • الا در مدرسه
  • ادبيات كودك فنلاند
  • تيمو پارولا
  • كودكان و همدلي
  • كودكان و روابط اجتماعي
  • زابينه ويل‌هارم
  • آذرميدخت آذرشهاب
  • كودكان و همكاري

كتاب الا در مدرسه


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك 7 ساله، معرفي كتاب كودك 8 ساله، معرفي كتاب كودك 9 ساله، معرفي كتاب كودك و نوجوان، كتاب هاي ادبيات داستاني براي كودكان، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۱۹:۰۶ توسط:سايت كتابك موضوع:

مقياس سنجش كيفيت مراكز آموزشي سال‌هاي اوليه كودكي (۳ تا ۶ساله‌ها)

مقياس سنجش كيفيت مراكز آموزشي سال‌هاي اوليه كودكي (۳ تا ۶ساله‌ها)

مقياس سنجش كيفيت مراكز آموزشي سال‌هاي اوليه كودكي (۳ تا ۶ساله‌ها)

كتاب «مقياس سنجش كيفيت مراكز آموزشي سال‌هاي اوليه كودكي (۳ تا ۶ساله‌ها)» ابزاري است كه به دست اندركاران آموزش پيش دبستان به ويژه مديران مهدهاي كودك و مراكز پيش دبستاني به دو روش كمك مي‌كند:

  • تعيين كيفيت مهد/ مركز از ابعاد شش‌گانه كيفيت (شامل: فضا و اسباب و اثاث، فعاليت‌هاي روزانه، زبان، خواندن و نوشتن، فعاليت‌هاي يادگيري، تعاملات و ساختار)
  • چارچوبي براي بهسازي كيفيت مراكز و مهدهاي كودك

اين مقياس، داراي ۷ سطح كيفي است كه از ناكافي تا عالي دسته‌بندي شده است و براي هر سطح شاخص‌هايي نوشته شده است.

اين مقياس‌ها حدود سي سال است كه در پژوهش‌هاي طولي و ملي در عرصه بين‌الملل به‌كار گرفته شده است و هم اكنون به ويراست سوم رسيده‌اند. در ايران هم اين مقياس‌ها پس از ترجمه، در نزديك به ١٠٠ مركز پيش‌دبستان و مهد كودك استفاده شدند تا از فيلتر روايي و پايايي عبور كنند. همچنين در طول اين ۵ سال، عناصر كيفيتي كه به بوم و بافت ايران مربوط است به اين مجموعه استانداردها افزوده شد.

دكتر ابراهيم طلايي در مقدمه كتاب «مقياس سنجش كيفيت مراكز آموزشي سال‌هاي اوليه كودكي (۳ تا ۶ساله‌ها)» مي‌نويسد:

براي سنجش كيفيت در مراكز مراقبت، نگهداري و آموزش كودكان زير شش سال، مي‌توان بر دو بخش متمركز شد. اول تمركز بر كيفيت كنش‌ها و واكنش‌هاي در حال انجام در مركز (كيفيت فرايندي) و دوم تمركز بر كيفيت وضعيت تحول و تعالي كودكان، توانمندي و ناتواني آن‌ها، گرايش‌ها و تمايلات آن‌ها، دانسته‌ها و ندانسته‌ها، رفتارها و رويكردهاي كودكان (كيفيت برآيندي). هر دو بخش قابل‌توجه و تمركزند. مقياس پيش رو حوزه سنجش كيفيت فرايندي را هدف قرار داده است.

كيفيت فرآيند آموزش و مراقبت كودكان زير شش سال و سنجش آن، پيشينه‌اي حدوداً ۵۰ ساله دارد. نقطه آغاز آن زماني بود كه تنوع برنامه‌هاي مراقبتي و آموزشي ايجاد شد و از تك‌محور بودن يك برنامه آموزشي فاصله گرفتيم. در اين زمان بود كه مراكز و مهدهاي كودك براي نشان دادن برتري برنامه خويش، به تشريح اجزاي هسازنده آن براي والدين و دولت (كه صادركننده مجوز فعاليت آنان بود) مي‌پرداختند. رقابت بر سر اين بود كه هم تنوع فعاليت‌ها افزون گردد و هم تعداد آن‌ها، به‌طوري‌كه برنامه آموزشي برتر آن بود كه بيشتر وقت مركز با آموزش مستقيمِ انواعي از مهارت‌ها و كلاس‌ها پر شود. اين انگاره هنوز در كشور زنده است و والدين هنوز با چنين متر و مقياسي به سنجش كيفيت برنامه‌هاي مراكز مي‌روند و بر همين اساس دست به انتخاب مركز مطلوب خويش مي‌زنند.

انگاره دومي كه مدت كوتاهي است در كشور ايجاد شده است و مقياس پيش رو نيز بر همين اساس انتخاب و تدوين شده است، انگاره‌اي است كه كيفيت فرآيند آموزش و مراقبت را به دو بخش اصلي تقسيم مي كند:

كيفيت ساختاري و كيفيت تعاملي. اولي ناظر بر متغيرهاي ساختاري مراكز است مانندِ فضا، اثاث، دسترسي به مواد آموزشي متنوع، يا ساختار برنامه منعطف يا غير منعطف مركز. دومي ناظر بر كميّت و كيفيت تعاملات كلامي و غيركلامي بين مربي و كودكان، كودك-كودك، مربي-مربي، مربي-والد، كودك-مربي، مربي-مدير و مدير-مربي، مربي-محيط، كودك-محيط، و كودك-وسايل است. در اينجا مربي هر انسان بزرگ‌سالي است كه در مركز با بچه‌ها سروكار دارد مانندِ آشپز و نيروهاي خدماتي تا راننده سرويس، منشي، پرستار و غيره.

بنياد فلسفي اين انگاره بر اين استوار است كه تربيت و تحول كودك بر محور «تعامل» است. انسان ماهيتاّ موجودي متعامل است و رشد در تعاملات رخ مي‌دهد و اصلي‌ترين و بنيادي‌ترين محمل تعامل هم بر محور مركزي زبان است. انسان در زبان مي‌زيد همچنان كه ماهي در آب، و هر دو از وجود چنين محملي معمولاً غافل‌اند تا زماني كه از آن‌ها گرفته مي‌شود. منظور از زبان در اينجا زبان خاصي يا ساختار زباني نيست، بلكه نگاه به زبان فراتر از وسيله‌اي براي ايجاد ارتباط است- نگاهي كه زبان را مولد مي‌بيند؛ مولد رويدادها، بينش‌ها و نگرش‌ها.

مقياس پيش رو را مي‌توان هم به‌عنوان چوب خطي در نظر گرفت كه مراكز آموزش و مراقبت از كودكان ۳ تا ۶ سال مي‌توانند خود را با آن محك بزنند و نقشه راهي براي بهسازي و توسعه كيفيت خود تدوين كنند، و هم مي‌توان از آن به‌عنوان ابزار پژوهشي در تحقيقات حوزه تربيت اوان كودكي (تاك) بهره برد. براي استفاده اول، اين ابزار هم‌اكنون و بلافاصله قابل‌استفاده است و در كشور مراكزي در حال بهره‌گيري از ويراست پيشين آن هستند. براي استفاده از اين مقياس به‌عنوان ابزار پژوهشي، بايد گفت در سطح جهان بيش از ۵۰ كشور آن را به كار گرفته‌اند و از آن براي مقايسه‌هاي بين‌المللي استفاده شده است. گرچه در ايران، تيم پژوهشي كه در دانشگاه تربيت مدرس و مؤسسه مطالعات كودكيِ مدرس روي آن كار مي‌كنند، در حال اجراي آن روي نمونه كشوري هستند تا بر آن اساس نسبت به ويژگي‌هاي روان‌سنجي‌اش بتوان اظهارنظر كرد. در ويراست دوم كتاب «مقياس سنجش كيفيت مراكز آموزشي سال‌هاي اوليه كودكي (۳ تا ۶ساله‌ها)» ويژگي‌هاي روان‌سنجي آن بر اساس نمونه ايراني گزارش مي‌گردد.

بيشتر بدانيم:

مصاحبه كتابك با دكتر طلايي: خط كش كيفيت مهدهاي كودك و مراكز پيش دبستاني (استانداردهاي كيفيت)

 

شناسنامه كتاب:
ناشر
كورش
نويسنده
  ثلما هارمز, ريچارد ام. كليفورد, دبي كرار ,   Debby Cryer, Richard M. Clifford, Thelma Harms
ويراستار
  •   سميرا ميرنظامي
برگردان
  • ابراهيم طلايي, حنيفه سجادي‌نائيني
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: مهر ۹۷
پديدآورندگان
  •   ثلما هارمز
  •   ريچارد ام. كليفورد
  •   دبي كرار
  •   ابراهيم طلايي
  •   حنيفه سجادي‌نائيني
  •   سميرا ميرنظامي
سال نشر
  ۱۳۹۷
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • آموزش پيش دبستان
  • كودكان و آموزش
  • كتاب مقياس سنجش كيفيت مراكز آموزشي سال‌هاي اوليه كودكي (۳ تا ۶ساله‌ها)
  • ابراهيم طلايي
  • ثلما هارمز

كتاب مقياس سنجش كيفيت مراكز آموزشي سال‌هاي اوليه كودكي (۳ تا ۶ساله‌ها)


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك و نوجوان، معرفي كتاب هاي مناسب براي بزرگسالان، كتاب هاي مرجع، كتاب هاي مرجع هنر و آموزش خلاق، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۱۰:۰۹ توسط:سايت كتابك موضوع:

اعداد شگفت انگيز در زندگي جانوران

اعداد شگفت انگيز در زندگي جانوران

اعداد شگفت انگيز در زندگي جانوران

آيا كتاب «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران» كتابي درباره حيات‌وحش است؟ كتابي درباره شمارش است؟ يا كتابي درباره حل مسايل رياضي؟ اين كتاب همه اين موارد را در كنار هم گرد آورده است. علوم در دنياي واقعي از يكديگر جدا نيستند و كتاب «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران» با مثال‌هايي جذاب اعداد و محاسبات را در بستر طبيعت به نمايش مي‌گذارد.

نويسنده كتاب در مقدمه مي‌نويسد: «كتاب «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران» نشان مي‌دهد در زندگي يك جانور خاص، يك رفتار يا ويژگي ظاهري چند بار بروز مي‌كند. من بر اساس ميانگين طول عمر يك جانور بالغ و اطلاعات و مشاهده ثبت‌شده درباره رفتار و ويژگي‌هاي ظاهري جانوران اين موارد را تخمين زده‌ام. به‌طور قطع اين اعداد در هر يك از اعضاي يك گونه كمي متفاوت است. شرايط جانوران به دلايلي چو وضعيت آب و هوا، زيستگاه، دشمنان، آلودگي، شكار و ميزان دسترسي به غذا با هم فرق مي‌كند. براي محاسبه دقيق‌ترين اعداد ممكن، با كارشناسان باغ‌وحش‌ها و آكواريوم‌هاي بزرگ نگهداري آبزيان، كارشناسان مناطق حفاظت‌شده و استادان دانشگاه صحبت كرده‌ام.

از خواندن اين كتاب و شمردن لذت ببريد! – لولا»

در كتاب «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران» به ۱۱ عدد مربوط به ۱۱ گونه جانور اشاره شده است. توالي اعداد منظم نيست و تصادفي است. در انتهاي كتاب گونه‌هاي جانوري ذكر شده در كتاب با جزييات بيشتر معرفي شده‌اند. هم‌چنين شيوه محاسبه رياضي اعداد مربوط به هر جانور نيز تشريح شده است. پس از اين بخش به مفهوم «ميانگين» و سخن نويسنده درباره شيوه نگارش اين كتاب پرداخته شده است. تصاوير كتاب جذاب و از نظر علمي دقيق هستند.

كتاب «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران» كتاب منتخب گروه‌هاي مختلفي بوده است و جوايز مختلفي را نيز از آن خود كرده است، مانند كتاب منتخب آموزگاران انجمن بين‌المللي خواندن در سال ۲۰۱۴ و بهترين كتاب سال كالج بنك استريت در سال ۲۰۱۴.

درباره نويسنده و تصويرگر كتاب «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران»

«لولا م. شفر» نويسنده بيش از ۲۸۰ كتاب‌ كودك و نوجوان و مدرس دوره‌هاي نويسندگي است. او در سراسر آمريكا سفر مي‌كند تا در كارگاه‌ها، مدارس و كنفرانس‌ها، آموزگاران و دانش‌آموزان را به نوشتن ترغيب كند.

«كريستوفر سيلاس نيل» تصويرگر شناخته شده كتاب‌هاي تصويري كودكان است كه تاكنون جوايز مختلفي برده است. او علاوه بر تصويرگري به طراحي پوستر، جلد كتاب و ساخت انيميشن نيز مي‌پردازد.


تا به حال به اين فكر كرده بوديد كه يك پروانه‌ بال‌پرستويي براي خوردن شهد، سراغ چند گل مي‌رود؟ يا داركوب در طول زندگي‌اش چند بار با منقارش تنه‌ي درختان را سوراخ مي‌كند و براي خودش لانه مي‌سازد؟ مي‌دانيد يك زرافه چند خال دارد و در طول زندگي‌اش چند سانت قد مي‌كشد؟ اصلا تا به حال به شاخ‌هاي گوزن‌هاي قطبي فكر كرده‌ بوديد؟ اين شاخ‌ها در طول زندگي‌شان ده بار رشد مي‌كنند و مي‌افتند.

كتاب «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران» گزيده‌اي از دانستني‌هاي علمي درباره‌ي جانوران است كه نه تنها براي مخاطب كودك، بلكه براي بزرگسال هم مي‌تواند جالب باشد.

«لولا م.شفر» نويسنده‌ي كتاب مي‌گويد: «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران نشان مي‌دهد در زندگي يك جانور خاص، يك رفتار يا ويژگي ظاهري چند بار بروز مي‌كند. من بر اساس ميانگين طول عمر يك جانور بالغ و اطلاعات و مشاهده‌هاي ثبت شده درباره‌ي رفتار و ويژگي‌هاي ظاهري جانوران اين موارد را تخمين زده‌ام. به طور قطع اين اعداد در هر يك از اعضاي گونه كمي متفاوت است. شرايط جانوران به دلايلي مثل وضعيت آب و هوا، زيستگاه، دشمنان، آلودگي* شكار و ميزان دسترسي به غذا با هم فرق مي‌كند. براي محسايه‌ي دقيق‌ترين اعداد ممكن، با كارشناسان باغ‌وحش‌ها و آكواريوم‌هاي بزرگ نگهداري آبزيان، كارشناسان مناطق حفاظت شده و استادان دانشگاه صحبت كرده‌ام.»

يكي از ويژگي‌هايي كه كتاب «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران»را با كتاب‌هاي علمي ديگر متمايز مي‌كند اين است كه مختصر و با زباني بسيار ساده، اطلاعات علمي را به مخاطب كودك انتقال مي‌دهد. كودك به كمك تصويرسازي‌هاي ساده و تك‌رنگ كتاب مي‌تواند به راحتي با حيوانات مختلف، مفهوم اعداد و شمارش آن‌ها آشنا شود. در هر صفحه، به واسطه‌ي معرفي ويژگيِ‌ يك حيوان، عددي به كودك معرفي، يادآوري يا آموزش داده مي‌شود. سپس كودك به كمك تصويرسازي‌هاي هر صفحه و شمردنشان مي‌تواند عددي را كه آموخته، تمرين كند. پس مي‌توان گفت «اعداد شگفت‌انگيز در زنگي جانوران»يك كتاب علمي-آموزشي-سرگرمي است.

لولا م. شفر، كتاب‌هاي بسياري براي كودكان در همه‌ي رده‌هاي سني نوشته و برنده‌ي «نشان افتخار شارلوت زولوتو» و «جايزه‌ي كتاب‌هاي منتخب كودكان» است. كتاب‌هاي او، نشان‌دهنده‌ي شيفتگي و احترام او به جهانِ طبيعي‌ است.

«كريستوفر سيلاس نيل» تصويرگر كتاب هم، كتاب‌هاي تحسين‌شده‌ي بسياري در كارنامه‌ي هنري‌اش دارد. تصويرهاي او در كتاب‌ها و مجلات گوناگوني به چاپ رسيده و در تلويزيون نمايش داده شده‌اند.

كتاب «اعداد شگفت‌انگيز در زندگي جانوران» براي كودكاني كه مي‌خواهند با مفهوم اعداد آشنا شوند كتاب بسيار مناسبي است.

اين كتاب منتخب طرح سامان‌بخشي كتاب‌هاي رشد شده و براي گروه سني بالاي پنج سال مناسب است.

 

 

شناسنامه كتاب:
ناشر
فاطمي، كتاب هاي طوطي
نويسنده
  Lola M. Schaefer ,   لولا م. شفر
ويراستار
  •   واحد ويراستاري انتشارات فاطمي (ويرايش علمي), فريد مصلحي مصلح‌آبادي (ويراستار صوري – زباني)
برگردان
  • سارا قرباني برزي
تصويرگر
  •   Christopher Silas Neal
  •   كريستوفر سيلاس نيل
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: مهر ۹۷
پديدآورندگان
  •   لولا م. شفر
  •   كريستوفر سيلاس نيل
  •   سارا قرباني برزي
  •   فريد مصلحي مصلح‌آبادي
سال نشر
  ۱۳۹۷
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • اعداد شگفت انگيز در زندگي جانوران
  • فريبا ديندار
  • صفورا زواران حسيني
  • كودكان و آموزش خلاق
  • كودكان و اعداد
  • كودكان و شناخت حيوانات
  • كودكان و شناخت جانوران

كتاب اعداد شگفت انگيز در زندگي جانوران


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك 10 ساله، معرفي كتاب كودك 11 ساله، معرفي كتاب كودك 12 ساله، معرفي كتاب كودك و نوجوان، كتاب هاي ادبيات غير داستاني براي كودكان، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۰۱:۲۶ توسط:سايت كتابك موضوع:

آرزوي سوم

آرزوي سوم

آرزوي سوم

كتاب «آرزوي سوم» يك كتاب دخترپسند است. اگر دختر ششم ابتدايي به بالاي كتاب‌خوان داريد اين كتاب را به او معرفي كنيد! دختري كه حوصله كتاب خواندن داشته باشد. چون داريد رماني ۱۵۴ صفحه‌اي به او معرفي مي‌كنيد. رماني كه البته خوش‌خوان است و نثر يك دستي دارد.

دختري كه ميان جهان فانتزي داستاني و رئال، داستان‌هايي با مايه‌هاي رئال بيشتر را انتخاب مي كند، چرا كه آرزوي سوم هم اگر چه كتابي درباره دنيايي آرزوهاي دخترانه است، اما در نهايت به مخاطب مي‌گويد كه آرزوهاي دست يافتني‌تر آن‌هايي هستند كه منطقي‌تر يا واقعي‌تر به نظر مي‌رسند.

اگر شما جهان داستان‌هاي مصطفي خرامان را بشناسيد، در اين كتاب احساس خواهيد كرد كه او سعي كرده دست به تجربه تازه‌اي بزند. سه خواهر كه در خانه تنها هستند و يك بازي آرزوها راه مي اندازند بلافاصله به شما اين احساس را مي‌دهد كه نويسنده دلش خواسته از چارچوب روابط منطقي دنيا بيرون برود و در خانه را به روي اتفاقات عجيب باز كند!

حالا اين كه اين اتفاقات عجيب تا كجا حق داشته اند كه به درون كتاب بيايند و در شخصيت اين سه دختر و نگاه‌شان به آينده اثر گذار باشند، چيزي است كه فقط دختر ششم ابتدايي به بالاي شما كه كتاب را خواهد خواند، خواهد فهميد!

درباره نويسنده كتاب «آرزوي سوم»:

مصطفي خرامان ( متولد سال ۱۳۳۴در تهران) از نويسندگان ادبيات كودك و نوجوان است. او در ۲۲ سالگي فعاليت خود را در حوزه ادبيات آغاز و مدرك كارشناسي ارشد خود را نيز در همين رشته دريافت كرده است. تاكنون بيش از سي كتاب از اين نويسنده منتشر شده است كه بسياري از آن‌ها به موضوعات اجتماعي و صلح پرداخته‌اند. كتاب‌هاي «فرشته‌ها از كجا مي‌آيند»، «نوزده غلام، نوزده كاسه»،« سرنخ در ويترين» و «ننه باقالي» از آثار اوست.

شناسنامه كتاب:
ناشر
كانون پرورش فكري كودك و نوجوان
نويسنده
  مصطفي خرامان
ويراستار
  •   مينو كريم زاده
آموزگاران و مربيان
  • كتاب هاي مناسب آموزگاران و مربيان
  • كتاب هاي مناسب معلمين راهنمايي و دبيرستان
خانواده
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي خانواده
  •   مجموعه نوشته هاي مناسب براي ۱۳ سال به بالا
فهرست كتاب هاي ماه
فهرست كتاب هاي ماه: مهر ۹۷
پديدآورندگان
  •   مصطفي خرامان
  •   مينو كريم زاده
سال نشر
  ۱۳۹۳
راهنماي كتاب:
كليدواژه:
  • كودكان و آرزوها
  • مصطفي خرامان
  • نوجوانان و مهارت هاي زندگي
  • نوجوانان و واقع بيني

كتاب آرزوي سوم


برچسب: معرفي كتاب كودك، معرفي كتاب كودك و نوجوان، معرفي كتاب كودك 13 ساله، معرفي كتاب كودك 14 ساله، معرفي كتاب كودك 15 ساله، كتاب هاي ادبيات داستاني براي كودكان، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۲:۲۷ توسط:سايت كتابك موضوع: